Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΕ ΤΕΝΤΩΜΕΝΟ ΣΧΟΙΝΙ...

ΕΛΜΕ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΘΗΡΑΣ
23 Φεβρουαρίου 2011

ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΕ ΤΕΝΤΩΜΕΝΟ ΣΧΟΙΝΙ...

Το Ελληνικό κράτος, και συνακόλουθα η Ελληνική κοινωνία, βρέθηκαν αντιμέτωπα με ένα τεράστιο δημόσιο χρέος και ένα, επίσης, τεράστιο δημόσιο έλλειμμα. Τις συνέπειες αυτής της συνύπαρξης τις αντιλαμβάνονται πλέον οι πάντες στους εργασιακούς τους χώρους. Ο χώρος της εκπαίδευσης καλείται να ξεπληρώσει μέρος των χρεών μιας και η εκπαίδευση αποτελεί μία από τις βασικές λειτουργίες του κράτους. Γι’ αυτό, άλλωστε, η μείωση των ελλειμμάτων περνάει, μεταξύ άλλων, μέσα και από την υποχρηματοδότηση και της εκπαίδευσης.

Για το 2011 ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει κονδύλια 6,2 δις € προς το υπουργείο παιδείας, ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο 2,75% του ΑΕΠ. Με άλλα λόγια, ποσό μειωμένο ως ποσοστό του ΑΕΠ σε σχέση με άλλες χρονιές, αλλά κυρίως, μειωμένο και ως απόλυτο μέγεθος.

Είναι δεδομένο πως η υποχρηματοδότηση του υπουργείου παιδείας οδηγεί σε υποβάθμιση της εκπαίδευσης και των δημόσιων σχολείων. Σε αυτό συνηγορεί και η κατανομή πόρων από το υπουργείο εσωτερικών προς τους δήμους για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων. Το 2010 είχαμε, σύμφωνα με στοιχεία της κεδκε, μια δραματική μείωση της συγκεκριμένης επιχορήγησης προς τους δήμους σε επίπεδα που ξεπερνούν το 40% όπως φαίνεται παρακάτω:

ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΕΤΟΣ
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ
(ποσά σε εκατομμύρια ευρώ)
2007
200
2008
160
2009
180
2010
95
πηγή: ΚΕΔΚΕ
Την ίδια αντιστοιχία παρουσιάζουν τα στοιχεία που αφορούν την κρατική επιχορήγηση προς το δήμο Θήρας:

ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟ ΘΗΡΑΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΕΤΟΣ
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ
(ποσά σε ευρώ)
2007
197.004,54
2008
192.101,02
2009
198.107,24
2010
106.750,30
πηγή: Δήμος Θήρας
Η μεγάλη αυτή μείωση έφερε πολλά σχολεία σε όλη την Ελλάδα αντιμέτωπα με σοβαρά προβλήματα αφού δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις λειτουργίας τους, όπως αυτήν της θέρμανσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο εσωτερικών στην απόφαση του (με αρ. πρωτ. 53853/21-9-2010 και με χαρακτηρισμό “ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ”) για την τρίτη και τελευταία κατανομή του 2010 προς τους δήμους ποσού 40 εκ. € για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων, τονίζει την ανάγκη να καλυφθούν κατά προτεραιότητα οι δαπάνες θέρμανσης των σχολικών μονάδων. Επίσης, σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας οι μαθητές δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο αφού οι νομαρχίες δεν είναι σε θέση να καλύψουν τα έξοδα μεταφοράς των μαθητών.

Δυστυχώς, οι πρώτες ενδείξεις για το 2011 δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας για την μελλοντική εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Το υπουργείο εσωτερικών με την 6947/8-2-2011 απόφαση του για την πρώτη κατανομή των Κ.Α.Π. προς τους δήμους, ποσού μόλις 30 εκ. €, δείχνει ότι και φέτος η χρηματοδότηση των σχολείων θα κυμανθεί στα περσινά χαμηλά επίπεδα. Από αυτήν την πρώτη κατανομή τα ποσά που αντιστοιχούν στους δήμους της περιφερειακής ενότητας Θήρας είναι τα ακόλουθα:

ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ (Α’ ΔΟΣΗ) ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ 2011
ΔΗΜΟΣ
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ
(ποσά σε ευρώ)
ΘΗΡΑ
35.933,79
ΑΝΑΦΗ
1.900,24
ΙΟΣ
4.535,16
ΣΙΚΙΝΟΣ
1.590,29
ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ
2.734,25
πηγή: Υπουργείο Εσωτερικών
Είναι φανερό ότι αποτελεί πολιτική επιλογή του κράτους να απεμπλακεί όσο γίνεται περισσότερο από την χρηματοδότηση των σχολείων και να μετακυλίσει αρχικά τη διαχείριση του κόστους λειτουργίας τους στους νέους καλλικρατικούς δήμους. Οι οποίοι, από 1/1/2011, έχουν πλέον αυξημένες αρμοδιότητες όπως η ανέγερση σχολικών κτιρίων, η επισκευή και συντήρηση σχολικών κτιρίων, η μεταφορά μαθητών από τον τόπο διαμονής τους στο σχολείο φοίτησης κ.α. Την ίδια στιγμή όμως που αυξάνονται οι αρμοδιότητες των δήμων, δεν αυξάνονται ανάλογα και οι τακτικές επιχορηγήσεις τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σε δελτίο τύπου στις 12/1/2011 η κεδκε αναφέρει ότι “δεν υπάρχει κανένα απολύτως περιθώριο για περαιτέρω μείωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για το 2011, αντιθέτως η κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίσει τη μίνιμουμ λειτουργική αυτάρκεια των νέων δήμων”

Και τελικά, το ερώτημα παραμένει: που θα βρούν οι δήμοι τα χρήματα για να διασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία των σχολείων; Θα συναινέσουν στις μαζικές συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων ώστε να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους; Θα αυξήσουν μήπως τους δημοτικούς φόρους; Θα μετακυλίσουν τη διαχείριση του κόστους στα ίδια τα σχολεία, αναγκάζοντάς τα να στραφούν, με τη σειρά τους, στην ανεύρεση χορηγών και τη βοήθεια των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων;
Μήπως όλα αυτά μαζί;
Ξαναρωτάμε, μήπως όλα αυτά μαζί;

Ασφαλώς, όλα αυτά μαζί! Οι ερωτήσεις είναι ρητορικές μιας και οι απαντήσεις έχουν ήδη δοθεί από την κυβέρνηση, τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων. Τα σχολεία θεωρούνται πλέον ένα ακριβό χόμπι και γι’ αυτό πρέπει να κλείσουν. Και όσα παραμείνουν ανοικτά θα πρέπει να στριμωχτούν με τμήματα 30 μαθητών, να λειτουργούν με καθηγητές και δασκάλους φτηνότερους και γονείς προθυμότερους να τα χρηματοδοτήσουν.

Όσο σαφής όμως είναι η πρόθεση της κυβέρνησης για το μέλλον του δημόσιου σχολείου, άλλο τόσο σαφείς πρέπει να είναι και οι δικές μας διαθέσεις. Δημόσιο σχολείο σημαίνει δωρεάν, ποιοτική εκπαίδευση προς όλους.
Και γι΄ αυτό το σχολείο αξίζει να αγνωνιζόμαστε...